11. huhtikuuta 2017

Retkeilyn viikonloppumaraton

Syksyn retkeilyn viikonloppumaraton hyvässä seurassa, tukikohtana Humppilan lomaparatiisi, ajankohtana 8.-11.9.2016.

Olimme tyttöporukalla päättäneet, että johonkin olisi mukava päästä muutamaksi päiväksi retkeilemään syksyn ratoksi. Mitään superhyviä vaihtoehtoja ei oikein löytynyt, kun piti ensinnäkin yrittää sovittaa viiden ihmisen aikataulut ja samalla vielä pitää autoiltava matka kohtuullisena.

Saimme jälleen pitää Humppilan Lomaparatiisia tukikohtanamme pidennetyn viikonlopun. Kiitos vain suuresti omistajille! Suuntasimmekin mökille kolmen ihmisen voimin jo torstai-iltana. Sinä iltana keskityimme ihastelemaan muutoksia, joita mökille oli tapahtunut ja 'hieman' lämmittämään mökkiä.

Perjantaiaamuna olikin sitten vuorossa aamiaista omaan tahtiin ja eväiden tekemistä. Olimme päättäneet käydä jossain jo perjantaina kolmistaan, ennen kuin viimeisetkin saapuisivat. Suuntasimme Saaren kansanpuistoon ja kiersimme siellä verkkaisesti pienen lenkin. Hieman myös ylimääräistä tuli koukattua, kun lähdimme yhdessä risteyksessä hieman väärään suuntaan. Lounasta söimme laavulla, jonka saimme vallata aivan keskenämme. Siellä törmäsimme jo tämän reissun vitsaukseen, hyvin täysiin kuivakäymälöihin.

Kierroksen jälkeen kävimme vielä pienen mutkan näkötornilla, joka harmiksemme oli kiinni ja olisi vieläpä vaatinut pääsymaksunkin. Hienot näkymät olivat kyllä tornin juureltakin, mutta itse tornista olisi todennäköisesti ollut vieläkin hienommat maisemat ympäröiviin vesistöihin.

Ei uskoisi syyskuuksi.

Paluumatkalla suuntasimme vielä tutustumaan Hämeen luontokeskuksen näyttelyyn ja koestamaan vähän ehkä nuoremmille suunnatun tehtävän. Mahtoi henkilökunnalla olla hauskaa, kun kolme hyvin aikuisikäistä lapsosta metsästi lattianrajaan ja nurkkiin piilotettuja sienikuvia.

Kaupan jälkeen suuntasimme takaisin mökille odottelemaan muita. Ilta kului leppoisasti saunaa lämmittäessä, saunoessa, syödessä ja illan pimetessä nuotiolla rannan tuntumassa vaahtokarkkeja paistaessa. Syyskuun pimenevässä illassa näkyi myös lepakoita.

Tunnelmointia kesäyö.. syysillassa

Lauantaina taas koko konkkaronkka heräili kuka milloinkin ja aikaisimmat yrittivät olla herättämättä pidempään nukkuvia. Päivän kohteeksi olimme valinneet Liesjärven ja sieltä pienen tai oikeastaan hieman pidemmänkin kierroksen. Jätimme auton Pirttilahdelle parkkiin ja tallustimme ensin sumuisessa aamupäivässä Kyynäräharjua eteenpäin. Poikkesimme Savilahteen nuotiolle sekä lounaalle. Siellä olikin jokunen teltta, mutta nuotiopaikka oli silti ihan vapaana. Takaisin Kyynäräharjulle kiersimme vielä Soukonkorven kautta. Siinä menikin sitten hetki poikineen, kun muutama "eksyi" metsään, josta hyvän tovin myöhemmin putkahtivat kassi täynnä sieniä.

Sopivanlevyistä polkua

Matkalla takaisin majoitukseen poikkesimme vielä Torronsuolla kiertämässä pienen luontopolun, nauttimassa suosta ja kiipeämässä mahtavankokoiseen lintutorniin. Kävimme vielä täydentämässä muonitusta ja suuntasimme takaisin saunan lämmitykseen ja illanviettoon.

Tälläkin jonkunverran tuota kokoa

Illan soutellureissulta
Sunnuntaina poistui yksi joukostamme jo aamupäivällä. Lähdimme siis nelistään etsiytymään Melkuttimia kohden. Minulla meinasi jo usko loppua, kun ei sitä parkkipaikkaa meinannut näkyä eikä kuulua. Päättäväisesti silti ajoin edelleen eteenpäin oikeaa tietä kunnes parkkipaikka vihdoin löytyi. Googlen tienumero todellakin on hyvin summittainen, koska olin katsonut muka oikean kohdan ja syöttänyt sen gepsiin ja gepsin ilmoitettua saapuvamme kohteeseen ajoin ainakin vielä kolmisen kilometriä.

Melkuttimien reissu olikin oikein mukava, mitä nyt tuntui viikonloppu jo painavan ja huidottiin hirmuista vauhtia menemään, joten kuvia ei juuri tallentunut muistikortille. Kaiken lisäksi laavu oli ihan täynnä porukkaa. Saimme myös todistaa sammakkomiehiä ja -naisia tositoimissa. Itse en voinut uskoa kuinka kirkkasta vettä järvessä olikaan ja laavulla piti vähän käydä jopa uittamassa varpaita.

Oikein rentouttava ja hyvä retkeilyviikonloppu.